מיתוסים וטראומה ויצירת "הנרטיב המאחה" - מעמדת: המטפל הפצוע

מס' קורס: 10048

שם המרצה: יהודית לויזון

רציונל הקורס:

בקורס ילמד מודל "מיתוסים וטראומה" לטיפול בנפגעי טראומה מוקדמת, באופן תיאורטי וחוויתי, ויודגם באמצעות הצגות מקרה, בדגש על אוכלוסיות הסובלות מבעיות רגשיות, נפשיות והפרעות התנהגות. הקורס יועבר מעמדת "המטפל הפצוע" וייפתח בנושא של עולמו הפנימי של "המטפל הפצוע" ומאפייניו.

תיאור הקורס ומטרותיו: 

בקורס נדון במקורות הסימפטומים של טראומה מוקדמת ונציע את מודל "מיתוסים וטראומה" כאסטרטגיית התערבות טיפולית. מודל זה מבוסס על יצירת "הנרטיב המאחה" המתגבש מהצלבת הסיפור הסמלי (המטאפורי) של הטראומה ו"הסיפור הביוגרפי" (הריאלי) שלה. "הסיפור הביוגרפי" מבוסס על הזיכרון מהילדות, אך היות ודברים רבים נשכחו ופוצלו מהתודעה, האלמנטים העולים בצורה מטאפורית, מרחיקה, דרך "הסיפור האחורי" לסיפור הטראומה, מאפשרים לחלץ את הסיפור הכלוא בגוף ובאזורי נפש בלתי נגישים לתודעה.

הסיפור הסמלי עשוי לעלות דרך שימוש באמצעי ההבעה והיצירה המגוונים, תוך כדי יצירת "המקום הבטוח". המאמץ להצלבת שני רבדי הסיפורים, תוכל לאפשר את צמצום השפעת ההגנות הדיסוציאטיביות, תוך ניסיון להמשך תהליך האינדיבידואציה  ששובש בילדות. ניתן לזהות בסיפור הסמלי אלמנטים מיתיים (המופיעים במיתוסים) המאפשרים הרחבה ארכיטיפית של הסיפור האישי ונותנים לו משמעות אוניברסלית. 

הקורס מועבר מעמדת "המטפל הפצוע". עמדה זו מאמינה בזרימה בינאישית ותוך-אישית של הפצע והריפוי בין המטופל והמטפל כאחד. העמדה חושפת את היותו של המטפל אף הוא, פוסט-טראומטי, עם נקודות החוזק והחולשה המאפיינות אותו. זהות טיפולית זו מאפשרת אף למטפל להמשיך את תהליך האינדיבידואציה שלו, תוך כדי הדיאלוג עם המטופלים. בגישה קיימת שוויוניות מסוימת, על אף שהמטפל עבר כברת דרך ויכול לעזור למטופל עד לנקודה בה עזר לעצמו.
המודל מעוגן בהצגות מקרה המדגימות את ייצוגי ההגנות הדיסוציאטיביות בתוצרי הפנטזיה ואת דרכי העבודה עם ייצוגי הגנות אלו. בקורס נדון גם בקשר שבין אלימות וטראומה ובהשפעות הנוירולוגיות של טראומה מוקדמת.

מטרות הקורס:

  1. העלאת התובנות של המשתתפים לגבי המקורות, הסימפטומים ואסטרטגיות ההתערבות הטיפולית במטופלים נפגעי טראומת ילדות.
  2. דיון ואפשרות להתבוננות פנימית בעולמו של "המטפל הפצוע".
  3. הרחבת דרכי ההתמודדות, הדיאלוג הטיפולי והעשרת המטפל מבחינה קוגניטיבית ורגשית במסעו בטיפול באוכלוסיות בסיכון.

דרישות הקורס מהמשתתפים והרכב הציון ,כולל פירוט עבודה או מבחן לסיום:

  1. נוכחות מלאה.
  2. קריאת מאמרי חובה.
  3. השתתפות פעילה  בדיונים ובהתנסויות חווייתיות במהלך הקורס.
  4. הגשת עבודת סיום.

ציוד הדרוש לקורס:

  1. חבילת דפי פוליו לבנים A4.
  2. חבילת דפי פוליו שורה A4.
  3. אמצעי הבעה ויצירה מגוונים אישיים של המשתתפים.

תוצרי הלמידה:

  1. הלומדים ירכשו ידע תיאורטי ומעשי ביחס למקורות הסימפטומים ודרכי התערבות טיפולית בנפגעי טראומת ילדות.             
  2. הלומדים יוכלו לקשר בין השלב ההתפתחותי של המטופל (הגיל הרך, ילדים, מתבגרים ומבוגרים) לדרכי התערבות רצויות.
  3. הלומדים ירכשו ידע תיאורטי וחוויתי שיסייע להם להפנים את מודל "מיתוסים וטראומה" ויצירת "הנרטיב המאחה" מעמדת "המטפל הפצוע". מודל זה שופך אור על נקודות הפגיעות והחוזק אצל המטפל והמטופל כאחד ועל האפשרות הטרנספורמטיבית הטמונה בדיאלוג הטיפולי לגבי שניהם.

סוג הקורס: הקורס ישלב תיאוריה (הרצאה ודיון) והתנסות חווייתית באמצעי ההבעה והיצירה (ציור, כתיבה, קלפים טיפוליים, ספרי אגדות ומיתוסים, קליפים מוסיקליים ועוד), בכל מפגש.  בחלק התיאורטי ישולבו הצגות מקרה להמחשת הגורמים לטראומת ילדות, השלכותיה ואסטרטגיות התערבות טיפולית על פי המודל של "מיתוסים וטראומה".

תנאי סף לקבלה לקורס: 

  1. תעודה ממוסד מוכר בטיפול באמנויות.

פתוח גם לפסיכולוגים ועובדים סוציאליים

היקף הקורס: 30 שעות אקדמיות- 5 מפגשים מרוכזים בחופשת סוכות, אשר יתקיימו ב ZOOM.

לצפיה במועדי המפגשים לחץ כאן

עלות הקורס: 

חבר יה"ת: 1190 ש"ח 

לא חבר יה"ת: 1490 ש"ח 

 

העלות אינה כוללת דמי רישום בסך 150 ש"ח

***פתיחת הקורס מותנית בכמות הנרשמים

הכרה לצורך גמול\אופק חדש: יש להגיש בקשה 45 יום לפני תחילת הקורס. 

בקישור הבא: בקשת הכרה לצורך גמול/אופק חדש

רקע על המרצה:

יהודית לויזון, ביבליותרפיסטית אנליטיקאית יונגיאנית בכירה, מדריכה רשומה ביה"ת. בעלת ותק של 25 שנים בעבודה בפנימיות טיפוליות עם ילדים ונוער נפגעי טראומת ילדות, בטיפול פרטני וקבוצתי. גם כיום מתמחה בטיפול בטראומת ילדות ומטפלת במבוגרים בקליניקה וב"טיפול מרחוק", על פי מודל "מיתוסים וטראומה" שגיבשה. כמו כן, מדריכה מטפלים וסטודנטים, ומרצה במסגרות הכשרה יונגיאניות החל משנת 2011. בעבר העבירה השתלמויות למטפלים במשרד החינוך במרכזי פסג"ה. על עבודת השדה רבת השנים ועל פיתוח המודל קיבלה את פרס "אות אמינות" בשנת 2011 מטעם "אמינות - האגודה לטיפול באלימות ובפגיעות מיניות במשפחה ובחברה בישראל".
כמו כן, עוסקת בכתיבה וחברה ב"אגודת הסופרים העבריים". פירסמה שני ספרי שירה: "לדייק בנשימה" (1995) ו"פתחים" (2012) וספר ילדים: "לאן נעלם מיכאל?" (2019) המבוסס על המפגש עם מטופלים בפנימיית "אהבה".

 

מצ"ב קישור לטופס רישום

מצ"ב קישור לתשלום דמי הרישום

מצ"ב קישור לתקנון

שימו לב- רישום לקורס מותנה במילוי טופס רישום אישור התקנון ותשלום דמי רישום!

לכל שאלה ובירור לגבי תהליך ההרשמה ניתן ליצור קשר עם עדי ברדה:   [email protected]