רשמים מיום העיון "התמודדות עם אובדן, אבל, פרידה ומוות"

בתאריך 19/5/23 התקיים יום עיון שני בנושא התמודדות עם אובדן ,אבל ,פרידה ומוות. הנושא נבחר על ידי הוועדה לגיל השלישי ביה"ת* וארגון בשיבה בריאה** מתוך ההכרה כי הוא מהווה חלק מהותי וחשוב במפגש עם האוכלוסיה המזדקנת. אולם, התמודדות עם אובדן ותהליכי אבל ופרידה מתרחשים לאורך כול תקופות החיים ופוגשים אותנו כמטפלים וגם את המטופלים השונים במצבי חיים שונים.

כחברת צוות היגוי פגשתי ארגון שבמרכזו עומדים ערכי מקצועיות, דייקנות ודקדקנות לפרטי פרטים. בטוחה אני כי ערכים אלו והתנהלות זו מהדהדים לבתי המטופלים ולבני המשפחה המטפלים ואלו מקבלים את הטיפול המקצועי המתאים הן הרפואי והן הרגשי.

למרות נושא יום העיון ,המסדרון  והחדרים היוו מרחבים שבהם הדהדו חוויות של חיוניות, התרגשות, שיח פורה והמון אהבה וקבלה.  המפגש עם אנשי טיפול מדיסיפלינות שונות ריגש ועורר רצון לעוד ועוד.

יום העיון כלל שתי הרצאות מרתקות בנושא חמלה מהיבטים שונים.

בהרצאה הראשונה "כולנו רקמה אנושית אחת": על הפחד מחמלה והאומץ לחמלה, מציגה ד"ר אלינוער פרדס את נושא החמלה והחמלה העצמית כמשאב בעבודה הטיפולית במצבי פרידה. היה מרתק ללמוד כי לחמלה יש שלושה כיוונים: "פנים – חוץ" :חמלה מעצמנו כלפי אחרים, "חוץ-פנים": חמלה מצד האחרים כלפי עצמנו וכיוון נוסף של "פנים-פנים" שבו החמלה מופנית כלפי עצמנו עם עצמנו. מעניין כי בכול כיוון אנו ,אנשי הטיפול, מהווים נדבך מרכזי וחשוב ביכולת להנכיח את החמלה במפגש הטיפולי: "החמלה לא שלמה אם אין בה חמלה כלפי עצמנו" ( ד"ר פרדס). לכן, התרגול העצמי לחמלה עצמית מהותי וחשוב על מנת שנוכל לחמול את האחר (בניגוד לרחמים) ולתמוך בו בהתמודדות עם מצבי אובדן, פרידה ואבל.

הפניית הזרקור פנימה הדהד גם להרצאה המסכמת של טלי הלמן מור :"האלכימיה של האבל: מבט בודהיסטי על אובדן ופרידה". הלמן מור ,פסיכותרפיסטית ומלווה רוחנית הציגה את התפיסה הבודהיסטית בתהליכי פרידה והתמודדות עם המוות. התפיסה הבודהיסטית מלמדת אותנו להתבונן ולהכיר בארעיות כעובדת החיים ודרכה להתבונן על האובדן כחלק ממסע החיים המתמשך.

בחלק המרכזי של יום העיון התקיימו במקביל סדנאות חוויתיות שדרכם המשתתפים למדו והעשירו את ארגז הכלים בדרכי ההתמודדות שלהם ושל המטופלים בתהליכי פרידה ואובדן. תמר חזותMAATR) ) , מטפלת באומנות בכירה, חשפה בסדנא טכניקה טיפולית ייחודית ועוצמתית אשר היא פיתחה לצורך עיבוד תהליכי פרידה באמצעות חימר.  בחדר הסמוך, ד"ר בלום-יזדי ואנאי גנדלר (MA) הציגו מודל  עבודה בדרמה תרפיה : "לילה – משחק כלשעצמו" שמאפשר לשחק את הדואט הצמוד של החיים עם המוות בהרמוניה מתחושות אבל ויגון אל צחוק עד דמעות. במקביל, המשתתפים בסדנא של גליה ביטון (MA), מטפלת במוסיקה, אלתרו וכתבו שירים טיפוליים לחילוץ הרגש והמחשבה בהתמודדות עם אובדנים שונים. דרך נוספת בהתמודדות עם המוות הוצגה על ידי  אריאלה מאור (MA), מטפלת בפסיכדורמה, אשר אפשרה למשתתפים להתנסות בטקסי פרידה  סביב המוות ולגלות זווית ראייה מחודשת אל מול עצמנו ואל מול הסביבה בנושא זה. אני העברתי סדנא בתנועה ככלי לביטוי עצמי בנוכחות האחר כחלק מתהליכי העברה בהתמודדות עם אובדנים במפגש הטיפולי עם המטופל הזקן. בסדנא נוספת , ד"ר קיכלי ואפרת קוריס (MA) שילבו כלים מתחומי האומנויות השונים כמצמיחי תהליכי יצירתיות של הזקנים ותרומתם לעיבוד תהליכי אבל והשלמה. בפן האישי, שמחתי שלצד טיפול באמצעות אמנויות ,השתתפה דורית בן יהודה ,מלווה רוחנית מטעם ארגון בשיבה בריאה אשר הזכירה לנו את המשפט של בודהה "בדרך הטבע, כל היקר לי והאהוב עלי ישתנה אין מנוס מפרידה". דרך הקשבה חומלת התנסו המשתתפים בחווית 'היות' במחיצת הסבל ,האובדן והמוות המתקרב.

לסיכום, אניח כאן הדהודים שקיבלתי ממשתתפות לאחר יום העיון.

"שבוע שעבר השתתפתי בכנס של יה"ת ושיבה בריאה על "אובדן,פרידה, מוות ואבל". במהלך הכנס היו שתי הרצאות שהרגישו כמו מים לנפש צמאה. השיח סביב חמלה וחמלה עצמית נתן עיניים רכות על תהליכי הפרידה שאנו עוברים וההרצאה השנייה סיפקה עבורי מעטפת רכה לשהות הכרוכה באבל. כל אבל קטן,גדול, רחוק או קרוב. הסדנא הייתה עבורי מלמדת ומרגשת. היא הצליחה לחבר אותי למקומות מוצלים בתוכי ולאפשר מרחב לקולות חבויים. לסיכום, הכנס עבורי בעיקר היה משמעותי להיות חלק ממרחב של אנשי ונשות טיפול באומנות שמאפשר כול כך הרבה!"( שלהבת הורוביץ, מטפלת בפסיכודרמה בגיל השלישי והרביעי)

"תודה למארגנות המדהימות מהקבוצה שלנו ולשיבה בריאה וכל מי שהגיעה והשתתפה בסדנאות שלנו. כנס מעורר מלמד וכיפי למרות הנושא.. כן יירבו" ( גליה ביטון, מטפלת במוסיקה )

"הכנס היה מרתק ותודה על הארגון המופתי" ( תמר נצר כהן, מטפלת באומנות)

 

נתראה ביום העיון הבא,

כרמית עזרא-ארד

מטפלת בתנועה ומחול (MA), מומחיות בעבודה עם תקופת הזיקנה. יו"ר הוועדה לגיל השלישי, יה"ת.

 

*יה"ת – אגודה מקצועית למטפלים באמצעות אמנויות בישראל

**בשיבה בריאה – מציעה פתרון המספק מעטפת שירותים רפואית, טיפולית ורגשית בבית המטופל.